مقالات

مزایا و معایب شیرآلات طلایی

یکی از جذاب ترین رنگ ها که به عنوان نماد لوکس بودن پذیرفته شده است، رنگ طلایی است. شیرآلات طلایی براق، چندین سال است که از محبوب ترین انواع شیرآلات به شمار می رود و حتی لوازم جانبی همرنگ آن نیز در بازار عرضه می شود. علاوه بر شیرآلات طلایی براق، شیرآلات طلایی مات نیز مدتی است که مورد توجه و استقبال قرار گرفته است. اما مزایا و معایب شیرآلات طلایی (براق و مات) چیست؟ جنس شیرآلات طلایی چیست؟ کیفیت شیرآلات طلایی به نسبت سایر انواع آبکاری چگونه است؟ در این مقاله پاسخ تمامی این سوالات به صورت کاربردی و تخصصی بررسی شده است.

مزایا و معایب شیرآلات طلایی

معایب و مزایای شیرآلات طلایی (براق و مات)، مانند هر یک از انواع آبکاری شیرآلات متفاوت است. مهمترین مزیت شیرآلات طلایی رنگ، کیفیت و دوام آبکاری آن است. در مجموع نمی توان برای شیرآلات طلایی عیب خاصی در نظر گرفت، اما قیمت بالا و اهمیت تمیز نگه داشتن شیرآلات طلایی براق، نکاتی است که باید به آنها توجه کرد.

مزایای شیرآلات طلایی

  • شیرآلات طلایی رنگ به عنوان شیرآلات لوکس پذیرفته شده اند؛ گرچه مدل های ارزان تر شیرآلات نیز به رنگ طلایی به بازار عرضه می شوند. اضافه کردن شیرآلات طلایی در کنار تجهیزات و لوازم همرنگ، فضایی لوکس پدید می آورد.
  • رنگ طلایی، جزئیات و ظرافت طرح شیرآلات را بهتر از هر آبکاری دیگری به نمایش می گذارد و بسیار چشمگیر است.
  • دوام و مقاومت آبکاری طلایی که معمولاً به روش PVD انجام می شود، از سایر انواع آبکاری بیشتر است. اگر برای شستشوی شیرآلات طلایی از مواد شوینده صنعتی و اسکاچ زبر استفاده نشود، دچار خط و خش خوردگی نمی شود و رنگ آنها ثابت می ماند.
  • پیدا کردن لوازم آشپزخانه و سرویس بهداشتی به رنگ طلایی براق، بر خلاف لوازم طلامات، کار ساده تری است. هر چه باشد رنگ طلایی براق، مدت هاست که در طراحی دکوراسیون مورد توجه قرار گرفته است.

معایب شیرآلات طلایی رنگ

  • شیرآلات طلایی به نسبت شیرآلات رنگی دیگر، قیمت بالاتری دارد و از انواع شیرآلات لوکس به حساب می آید. البته این اختلاف ممکن است چندان بالا نباشد، اما برای بعضی بسیار اهمیت دارد. در هر صورت ارزشی که شیرآلات طلایی فراهم می آورد، قیمت بالاتر شیرآلات طلایی رنگ را توجیه می کند.
  • شیرآلات طلاییِ براق، کمترین لکه و اثرانگشت را نشان می دهند. اگر کوچکتری لکه ای باعث ناراحتی خیال شما می شود، بهتری است از خرید شیرآلات طلایی براق صرف نظر کنید و به جای آن از مدل های شیرآلات طلایی مات انتخاب نمایید.

مزایای شیرآلات طلامات

  • شیرآلات طلایی مات بدون جلب توجه و درخشش بیش از حد، تاثیر منحصر به فردی در ایجاد حال و هوایی لوکس دارد. بر خلاف شیرآلات طلایی براق، نگاه ها را به سمت خود نمی کشد، اما برقی از لطافت در دکوراسیون به جا می گذارد. در صورتی که شیرآلات طلامات با تجهیزات و لوازم همرنگ خود هماهنگ شود، زیبایی بسیاری به سرویی بهداشتی و یا آشپزخانه می بخشد.
  • شیرآلات طلایی مات به دلیل رنگ مات خود اثر انگشت و جای لکه های آب را نشان نمی دهد و برای افرادی که در مورد جای لکه ها حساس هستند، انتخاب مناسب تری نسبت به شیرآلات براق است.
  • مزیت دیگر شیرآلات طلامات، دوام آبکاری آنها است. در صورتی که در تمیز کردن شیرآلات طلایی مات از مواد اسیدی و وایتکس استفاده نشود، این رنگ آبکاری تا سال های سال بدون هیچ مشکلی کیفیت خود را حفظ می کند.

معایب شیرآلات طلایی مات

  • شیرآلات به رنگ طلایی مات، تقریبا بالاترین قیمت را در میان رنگ های یک مدل دارند. آبکاری طلامات معمولاً به روش PVD انجام می شود و پیچیدگی های خاص خود را دارد.
  • ست کردن رنگ طلایی مات با سایر اکسسوری ها و تجهیزات همرنگ آن کار آسانی نیست. علاوه بر بالا بودن قیمت سایر لوازم طلامات، پیدا کردن آنها در بازار نیز ممکن است زمان بر باشد.

آیا تمیز کردن شیرآلات طلایی باعث از بین رفتن آبکاری آن ها می شود؟

برای تمیز کردن شیرآلات روش های متفاوتی وجود دارد. بهترین روش تمیزکردن شیرآلات طلایی و طلامات، استفاده از حوله ای نخی و تمیز جهت خشک کردن آن به صورت روزانه است تا رسوب بر روی آن تشکیل نشود. امّا در صورتی که شیرآلات طلایی شما دچار رسوب گرفتگی شد:

  1. حوله ای نرم و نخی را در محلول سرکه و آب (با نسبت برابر) بخیسانید.
  2. بسته به میزان رسوب و سختی آن، حوله را برای مدت 15 تا 20 دقیقه به دور شیرآلات طلایی یا طلامات بپیچانید و یا شیرآلات مورد نظر را با اسپری به این محلول آغشته کنید.
  3. سپس شیرآلات را آبکشی و با حوله نرم خشک نمایید. .

البته راهکارهای دیگری نیز برای جهت برق انداختن شیرآلات طلایی وجود دارد که برای مطالعه آن ها می توانید به مقاله تمیز کردن شیرآلات طلایی مراجعه کنید. در پاسخ به سوال «آیا شیرآلات طلایی رنگشون میره؟» باید گفت در صورتی که در زمان شستشوی آن از موادی مانند سرکه سفید، آب و صابون، جوش شیرین و لیمو استفاده کنید مشکلی برای لایه آبکاری ایجاد نمی شود و رنگ شیرآلات طلایی از بین نمی رود. بیشتر مواقع آسیب های لایه آبکاری ناشی از شیوه های نگهداری و رسوب زدایی نادرست است. استفاده از مواد صنعتی و شیمیایی دارای خاصیت قلیایی (مانند وایتکس) و اسیدی (مانند جوهر نمک) می تواند به لایه آبکاری شیرآلات با هر رنگی آسیب بزند.

یکی از محبوب ترین و لوکس ترین رنگ های شیرآلات، طلایی است. امروزه هر دو نوع آبکاری طلا براق و طلامات به روش PVD انجام می شوند که مقاوم ترین نوع پوشش را پدید می آورد. کیفیت و دوام به عنوان مهمترین مزیت شیرآلات طلایی و همچنین بهترین شیرآلات ایرانی در نظر گرفته می شود. از معایب شیرآلات طلایی براق می توان به نمایش لک و اثر انگشت اشاره کرد که در شیرآلات طلایی مات این مورد نیز برطرف شده است. معایب و مزایای شیرآلات طلایی با توجه به تناسب بودجه با قیمت شیرآلات و حساسیت خریداران به اثر انگشت و لک تعیین می شود و فاکتورهایی ثابت نیست.
در راهنمای خرید شیرآلات بهداشتی استاندارد، تمام عوامل فنی و ظاهری ای که در خرید شیرآلات باکیفیت نقش دارند، به تفصیل بررسی شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *